Warsztaty w gimnazjum w Jedlinie-Zdroju
Mateusz Szadkowski, 11 grudnia 2014
Jednym z zadań stojących przed Studenckim Kołem Naukowym Geologów jest popularyzacja geologii wśród uczniów szkół różnego szczebla. Dodajmy: jest to zadanie bardzo istotne. W końcu młodzież szkolna to potencjalni przyszli studenci ING, a być może także członkowie Koła.

Z tego powodu z entuzjazmem odpowiedzieliśmy na prośbę Miejskiego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Jedlinie Zdrój o przeprowadzenie w szkole szeregu lekcji, które miały przybliżyć (mamy nadzieję, że tak się stało) uczniom gimnazjum podstawowe tematy związane z geologią. W skład zespołu, który podjął się karkołomnego zadania edukowania młodzieży gimnazjalnej weszli studenci: Katarzyna Zboińska, Bartosz Świderski (zresztą absolwent tegoż gimnazjum), Paweł Sobczak i Mateusz Szadkowski oraz pracownicy Instytutu: dr Wojciech Bartz koordynujący przedsięwzięcie i mgr Krzysztof Moskwa. Rankiem 30 października z bagażnikiem pełnym próbek skał i minerałów, dwoma mikroskopami oraz pudłami pełnymi sprzętu o przeznaczeniu wiadomym tylko hydrogeologom ruszyliśmy do Jedliny.

Dotarliśmy na miejsce nieco opóźnieni przez wrocławskie korki. Przynajmniej tak się tłumaczył pan Moskwa, który przyjechał pod Instytut poważnie spóźniony. Na szczęście jego umiejętności w prowadzeniu samochodu pozwoliły na nadrobienie straconego czasu i udało mu się zrehabilitować w oczach rozgniewanego tym stanem rzeczy doktora Bartza. Szybko więc -  kierowani przez pana Jana Sobieskiego, miejscowego nauczyciela geografii - rozpakowaliśmy sprzęt i materiały dydaktyczne, by zaspokoić głód wiedzy czekających z niecierpliwością gimnazjalistów.


Kasia i Świder prowadzą lekcję o geologii

Kasia i Bartek przygotowali ciekawą prezentację o geologicznej historii Ziemi i skamieniałościach. Młodzież z zainteresowaniem śledziła ukazane w interesujący i dynamiczny sposób losy naszej planety. Jak nietrudno się domyślić, część poświęcona dinozaurom okazała się prawdziwym hitem. Cóż, każdy z nas interesował się kiedyś dinozaurami (niektórzy pewnie nadal się interesują), dlatego nie sposób dziwić się młodzieży, że tak entuzjastycznie zareagowała na opowieść o mezozoicznych gadach. Gimnazjalistów zainteresowały również piękne okazy skamieniałej flory, należące do prelegentów i z zaskoczeniem przyjęli informację, że są to próbki pochodzące… właśnie z okolic Wałbrzycha! Po zajęciach nie obyło się bez pytań o dokładną lokalizację paprocionośnych hałd :)

Paweł i Mateusz poprowadzili zajęcia na temat rozpoznawania skał i minerałów. Wyjaśnili podstawowe pojęcia, opowiedzieli jak najważniejsze typy skał, z jakich minerałów się składają i jak je rozpoznać. Niektórzy uczniowie przestraszeni widmem kartkówki zapowiedzianej przez nauczyciela skrupulatnie notowali, większość zachwycała się okazami minerałów, zaś pozostała część spożytkowała ten czas na zjedzenie kanapek. Były pytania ze strony młodzieży i aktywna dyskusja.  Największe zainteresowanie wywołało, oczywiście, lizanie soli oraz prezentacja skali Mohsa. Próba przecięcia szyby kryształem korundu zakończyła się niepowodzeniem.
 
Pan Krzysztof Moskwa opowiadał o wodzie. Posiadając doświadczenie w tego typu przedsięwzięciach przygotował prezentację, która wymusiła na młodzieży aktywny udział. Uczniowie w prosty i zrozumiały dla siebie sposób mogli zmierzyć porowatość w różnych skałach, zobaczyli jak wygląda zwierciadło wód podziemnych oraz otrzymali możliwość wywiercenia za pomocą ołówka i pompki od mydła miniaturowej studni (naprawdę pompowała wodę!).  Dowiedzieli się też jak bardzo szkodliwe dla środowiska jest przedostanie się zanieczyszczeń do warstwy wodonośnej.

Doktor Bartz pokazywał młodzieży próbki skał i miniaturowe skamieniałości pod mikroskopem (nie polaryzacyjnym lecz zwykłym). Tego dydaktyka z wieloletnim stażem w prowadzeniu zajęć dla opornych na wiedzę studentów nie przeraziła wizja spotkania z gimnazjalistami.


Dr Bartz i klasyfikacja skał magmowych

Na zakończenie wnioski. Młodzież wykazała się dużym zainteresowaniem. Dali się poznać jako sympatyczni ludzie, gotowi w miarę swoich możliwości i wiedzy do współpracy. Okazuje się, że zajęcia tego typu są potrzebne; geologii w szkołach jest mało, dlatego Koło powinno jeszcze mocniej zaangażować się w tego rodzaju akcje, co więcej wyjść z inicjatywą i stworzyć ofertę dla szkół, która z jednej strony będzie popularyzować nauki o Ziemi, a z drugiej poszerzy i uzupełni wiedzę uczniów.


Poniżej także relacja Pani M. Świderskiej z gimnazjum z Jedliny-Zdroju:

Dzięki pozyskanym środkom finansowym z Powiatu wałbrzyskiego  w ramach projektu „UMIEM WIĘCEJ MOGĘ WIĘCEJ”, uczniowie jedlińskiego gimnazjum mogli wziąć udział w ciekawych warsztatach geologicznych  przygotowanych przez wykładowców i studentów z Uniwersytetu Wrocławskiego .

We wrześniu grupa  45 uczniów uczestniczyła w” Rajdzie geologa”. W miejscowości Lubiechów nad  Jeziorem Bystrzyckim miała okazję własnoręcznie odnajdywać minerały oraz skamieniałości zachowane w skałach wapiennych. Wykładowcy uniwersyteccy zapoznali uczestników z geologią naszego regionu. Wycieczka zakończyła się wspólnym ogniskiem na dziedzińcu Zamku Grodno.

Pod koniec października w gimnazjum odbyły się  warsztaty przygotowane przez Studenckie Koło Naukowe Geologów oraz wykładowców Uniwersytetu Wrocławskiego. Uczniowie biorąc udział w kilkugodzinnych  zajęciach pt. „Skały i skamieniałości dokumentacją dziejów ziemi” mogli zapoznać się z dziedziną nauki jaką jest geologia, poznali podstawową wiedzę na temat budowy litosfery. Studenci prowadzili zajęcia w formie warsztatów  prezentując okazy minerałów, próbki skał oraz objaśniając zawiłe zagadnienia z nauki o Ziemi.



Dzięki pozyskanym środkom, gimnazjum w Jedlinie-Zdroju nawiązało ścisłą współprace z Uniwersytetem Wrocławskim, która w przyszłości zaowocuje kolejnymi wspólnymi projektami naukowymi. Jest to szansa na stworzenie modelowej płaszczyzny współpracy na rzecz młodzieży, rozwijania ich pasji i zainteresowań. Rajd i warsztaty to drugi etap projektu - w pierwszym gimnazjaliści uczestniczyli w wycieczce edukacyjnej do Wrocławia – zwiedzali Muzeum Przyrodnicze, Ogród Botaniczny oraz wzięli udział w zajęciach na wydziale Fizyki i Astronomii Uniwersytetu Wrocławskiego pt. „Cyrk fizyczny”. Inicjatorem i pomysłodawcą projektu jest Stowarzyszenie „ŹRÓDŁO” z Jedliny-Zdroju. Ogólna wartość projektu to 3460,00 zł., w tym środki pozyskane ze Starostwa Wałbrzyskiego to 2000,00 zł.  Pozostałą część stanowi wkład własny stowarzyszenia oraz środki pozyskane z innych źródeł.



Zdjęcia: M. Świderska
update: 2014-12-11 23:40:35
SKN Geologów UWr © 2016 - Wszystkie prawa zastrzeżone
System by karo-net.pl | Logo by wojciech.zasina.net