Z wizytą w strefie Niemczy - zajęcia dla uczniów
Katarzyna Zboińska, 06 marca 2015

Ruszył projekt "I Ty możesz zostać geologiem!", skierowany do młodzieży szkolnej i promujący Nauki o Ziemi, który zdobył I miejsce w Konkursie Rady Kół Naukowych UWr "Popularyzatorzy Nauki 2015". Zaczęliśmy od przeprowadzenia wykładu i warsztatów dla żądnych wiedzy (i skał) uczniów z Zespołu Szkół im. Bolesława Chrobrego w Niemczy.

W słoneczny piątek, 6 marca 2015 r. SKN Geologów zawitało do Niemczy - leżącego na Wzgórzach Niemczańsko-Strzelińskich miasta o tysiącletniej historii. Kaganek geologicznej oświaty niosło dwoje przedstawicieli Koła: koordynator projektu edukacyjnego, Mateusz Szadkowski oraz Kasia Zboińska. Grono odbiorców - młodzież z klasy 6 szkoły podstawowej oraz klas 1-3 gimnazjum - zostało wybrane do uczestniczenia w zajęciach ze względu na dobre wyniki w nauce i zainteresowanie naukami przyrodniczymi.

Obawialiśmy się, że opowiadanie o geologii zróżnicowanej wiekowo grupie (w wypadku podstawówki i gimnazjum różnice w programie nauczania mogą być jednak znaczne) będzie bardzo trudne. Na szczęście nasi młodsi koledzy i koleżanki okazali się bystrzy i chętni do współpracy.

Zajęcia rozpoczął wykład Mateusza o początkowo dość zaskakującym tytule. "Co Niemcza ma wspólnego z Himalajami?" - myślała młodzież, patrząc na prowadzącego z lekkim politowaniem. Na szczęście Mateuszowi udało się wytłumaczyć koncepcję i w przystępny sposób opowiedzieć o budowie Ziemi, ruchu płyt litosfery, superkontynentach, ich rozpadzie, kolizji terranów armorykańskich i ofiolitach, posługując się odwołaniami chociażby do kolizji drogowych.

Dalszą część zajęć w formie warsztatów prowadziła Kasia. Uczniowie uczyli się rozpoznawać minerały po ich charakterystycznych właściwościach, czasami nawet w dość drastyczny sposób (cóż, nie musieli z aż takim zaangażowaniem brać się do lizania karnalitu...). Koncepcję cyklu skalnego udało się wytłumaczyć w formie zabawy. Kolorowe kredki świecowe (skały) były najpierw temperowane i kruszone (wietrzenie i erozja), układane na folii w warstwy i spłaszczane (sedymentacja i diageneza), następnie zanurzane na chwilę w gorącej wodzie i ugniatane (metamorfizm), na koniec topione nad płomieniem świecy i we wrzątku, a potem szybko chłodzone w zimnej wodzie (powstała "skała" zbliżona do obsydianu). Wydaje się, że taka metoda przybliżania zagadnień geologicznych spotkała się z dużym entuzjazmem. Z nie mniejszym dzieci przyjęły informację, że mogą zatrzymać kryształy kwarcu z Krzywiny, kawałki niebieskiej soli z Kłodawy i blaszki muskowitu, które przywiozła im Kasia.

Pod koniec zajęć staraliśmy się rozpoznać skały i minerały, znalezione przez młodzież w okolicy. Pojawiły się kwarce, piaskowce czy łupki, a także bardzo ładne okazy chryzoprazu (własność babci jednej z uczennic).

Mamy nadzieję, że to nie koniec współpracy z sympatyczną młodzieżą z Niemczy. Już w kwietniu będziemy wspólnie sprzątać dolinę Piekielnego Potoku, w której SKNG w ramach projektu będzie pracować nad ścieżką geoturystyczną. Panie nauczycielki wykazały również duże zainteresowanie działalnością naszego Koła i pytały o możliwość zorganizowania pikniku edukacyjnego. My, jak zawsze, jesteśmy otwarci na propozycje.

Na zakończenie chcielibyśmy podziękować Panu Profesorowi Jackowi Puziewiczowi za cenne wskazówki dotyczące wyjaśniania trudnych zagadnień geologicznych przy pomocy obrazowych przykładów :)

update: 2015-03-08 11:43:09
SKN Geologów UWr © 2016 - Wszystkie prawa zastrzeżone
System by karo-net.pl | Logo by wojciech.zasina.net