Badania terenowe w masywie Karkonoszy – Barbórka 2016
Daniel Buczko, 04 grudnia 2016

W dniach 3-4 grudnia grupa ponad 40 członków naszego Koła udała się na przełęcz Okraj, gdzie w ramach świętowania Barbórki – święta nie tylko górników, ale i geologów – mogliśmy na własne oczy zobaczyć budowę skał osłony granitu karkonoskiego oraz zyskać nieco wiedzy dotyczącej budowy geologicznej regionu dzięki małej sesji referatowej.

Los wyjątkowo nam sprzyjał tego dnia. Nie dość, że nasz kierowca wykazał się nie lada zdolnościami podczas podjazdu aż na samą przełęcz autokarem, to jeszcze pogoda, jaką tam zastaliśmy była idealna. Długo nie czekając zrzuciliśmy zbędny bagaż w schronisku PTTK „Na Przełęczy Okraj” i ruszyliśmy w góry. Trasa wiodła przez górę Czoło, następnie w stronę Skalnego Stołu (z którego widok zapierał dech w piersiach) ku Sowiej Przełęczy.

W trakcie małej przerwy przy „Jelence” znalazł się czas na odrobinę ciepła w postaci zupy! Po krótkiej reorganizacji ruszyliśmy w stronę Śnieżki – najwyższego szczytu Karkonoszy. Trzeba było bacznie obserwować zegarek, zostało nam jeszcze sporo trasy, a słońce nieubłagalnie chowało się za horyzontem. Na szczęście, droga minęła szybko i już po półtorej godziny naszym oczom ukazał się przepiękny widok ze szczytu. Niestety, nie mogliśmy się nim cieszyć za długo. Szybko i sprawnie zebraliśmy się w drogę powrotną przez miejscowość Malá Úpa po czeskiej stronie przełęczy Okraj. W świetle powoli wznoszącego się księżyca i całej palety barw zachodzącego słońca droga minęła błyskawicznie.

Część teoretyczną naszego wyjazdu reprezentowały trzy referaty przygotowane przez członków Koła: Michała Gostyńskiego, który opowiedział nam o mineralogii masywu Karkonoszy, Dariusza Marciniaka, dzięki któremu zyskaliśmy wiedzę dotyczącą skał budujących interesujący nas region, oraz Jakuba Stachonia, który w bardzo barwny sposób opisał procesy, które ukształtowały cały masyw.

W tym szczególnym dniu pamiętać należy nie tylko o tych, którzy swoją rolę w górnictwie i geologii spełniają, ale także o tych, którzy poświęcili jej życie – uczciliśmy chwilą ciszy wszystkich zmarłych górników oraz ofiary ostatniej katastrofy w kopalni Rudna w Polkowicach. Po tej chwili zadumy spędziliśmy miły wieczór przy ogniu trzaskającym w kominku oraz śpiewach.

Z ciężkim sercem wracaliśmy z przełęczy następnego dnia – szkoda było opuszczać tak wspaniały krajobraz na rzecz tego miejskiego.

Serdecznie dziękujemy schronisku PTTK „Na Przełęczy Okraj” za gościnę, a Pawłowi Derkowskiemu za wspaniałe zdjęcia!